Publicerat av - Bara jag.

Hej!
Idag ställer jag mig fråga: Vad innebär det egentligen att vara lärare?

1. Fjäska för eleverna så att fler elever väljer vår skola. (Det är viktigt med skolpengen)

2. Behandla eleven med silkesvantar så att eleven och föräldrarna inte känner att de har något ansvar

3. Tro inte att du ska undervisa eftersom du ska skriva åtgärdsprogram och ringa elever halva dagarna

4. Som lärare ska du numera även planera marknadsföring för skolan. Till detta tar vi en hel studiedag!

5. Ta på dig ansvaret för varje elev som väljer mobiltelefonen framför dig (ps. Säg inte ifrån att de ska lyssna på dig för då kan det uppfattas som att du vill att eleven ska vara delaktig i undervisningen)

6. Du ska vara snäll och glad och ge snäll-betyg för då blir rektorn och regeringen glada.

 

Om det i fortsättningen ska vara så här så kommer jag att byta yrke. Jag skriver aldrig under på ett sånt här förhållningssätt till eleverna. Jag sätter betyg på den kunskapen som eleven har i ämnet. Jag betygsätter inte hur eleven är utan vad den presterar. Och i detta innebär det att eleven kan visa upp kunskap och ta ansvar. Detta betyder att när jag har en muntlig examination så är eleven förberedd och när vi har skriftligt så är eleven förberedd. Har vi gruppsamtal så visar man respekt för varandra och man pratar inte i mun på varandra. Man tar ansvar för att man har med sig det materialet som vi jobbar med till klassrummet och man visar hövlighet mot sin lärare och sina kamrater. Detta kallas likabehandlingsplan. Vad skulle hända om jag inte kom förberedd till mina lektioner? Och säger- vadå mina grejer har blivit snodda. Det är inte mitt fel!

Jag kommer heller aldrig ge mina gymnasieelever instruktioner som är skrivna på ett så simplifierat sätt att de kan tolkas av en i årskurs 3 när jag jag jobbar på gymnasiet bara för att mina elever inte ”pallar” att läsa det som står. Någon måtta får det vara! Jag vill att mina elever ska utvecklas som människor i mina ämnen och då måste det det finnas utrymme i instruktionerna för att det ska bli möjligt. Jag tänker fortsätta att göra uppgifter som fortsätter att utveckla dem och jag kommer att fortsätta att vilja få dem till att tänka själva.

Men om mitt yrke vill ta bort allt som jag ser som självklart och vill att jag följer ovanstående 6 punkter. Då är det dags för mig att fundera på vad jag håller på med.. För min pedagogik och filosofi går inte ihop med politiken.

En sorgsen lärare

Kommentera

  • (Kommer inte att publiceras)