Publicerat av - Blogg, Hälsa.

Träningen har en väldigt stor betydelse!

Många fokuserar på att äta rätt, men glömmer bort hur viktig träningen är.

 

När jag skapar träningsprogram så utformar jag dem utifrån vad min kund eller jag själv vill uppnå. Är det att du vill bli stark så göra program och en periodisering utifrån det. Vill du bygga volym och få synliga muskler så anpassar jag mig efter det. Forskningen säger att om man gör samma sak för många gånger så vänjer sig musklerna. Och det är därför som periodisering är så viktig.

Jag inspireras av Charles Poliquin http://strengthsensei.com  och Tudor Bompa https://tudorbompainstitute.wordpress.com/2013/04/05/fix-your-periodization-knowledge/

Bilden nedan är tagen från Bompas hemsida och den visar på vad man måste ta hänsyn till när man konstruerar träningsprogram.

 

 

Periodization

 

 

Charles Poliquin förklarar lite översiktligt hur det hela fungerar om du besöker den här länken:

http://www.strengthsensei.com/individualizing-variety-for-each-trainee/

Your nervous system gets bored of everything.

Det är därför som det är viktigt att lägga upp träningen utifrån vetskapen att kroppen alltid anpassar sig och att man måste dela upp sin träning i olika faser och perioder både kortsiktigt och långsiktigt. Jag fokuserar även på tiden för träningen, antal repetitioner, antal set, tempo och vila. Jag själv gillar när jag kör relative strength training vilket innebär 5-8 repetitioner och där man använder sig av 78-84% av sin maxstyrka. Jag vet att German Volume training är otroligt effektivt och jag kör det emellanåt. Men jag har aldrig varit väldigt entusiastisk i att lyfta samma hantel 100 gånger. Men det finns riktigt bra träningsprogram om man gillar GVT. Jag sätter ihop dem, men om du vill testa ett själv utan en coach så kan du följa den här länken och göra det som Charles Poliquin har gjort.

http://www.strengthsensei.com/introduction-to-the-german-volume-training/2014-08-11 17.03.09

Men det är bara en del av hur man lägger upp ett träningsschema. Jag får återkomma i ett annat blogginlägg och grotta ned mig mer i ämnet.

Hälsar Coach Lotta

JustLotta_webb

Kommentera

  • (Kommer inte att publiceras)