Kategorier
Blogg Hälsa

När man väljer!

Hur ofta har du undrat över det som känns rätt eller det som känns fel?

Jag ger dig ett par exemplen:

”Det kändes helt rätt att byta väg idag när jag skulle köra till jobbet.” Senare under dagen får du reda på att det hade varit en krock vid samma tidpunkt som du normalt kör där.

”Det kändes fel att äta den där middagen, på det där stället innan vi åt.” Matförgiftning och uppkastningar hela natten.

Det finns såklart massvis med olika exemplen. Men dessa två har väl på något sätt hänt en själv. Även om de kanske var lite extrema. Min teori kring magkänslan är att den gäller i mötet med andra människor med. Man vet oftast vad de har i kikaren innan det har hänt. Och alla signaler ljuder högt och man stänger öronen för sin magkänsla och låter sig luras.

Men jag tror inte att det stannar där. På skolan hade vi en väldigt duktig föreläsare som heter Alexander Breeze. Han ville utbilda våra ungdomar i hur man ska hantera droger och alkohol. Och genom sin fantastiska retorik så fick han med tre årskurser på en dag. Jag gillade hur han öppnade ögonen dem i att de inte vet varför de får sina ”sug” efter nya saker. Och de vet inte vem det är som betalar för det.

Det finns olika sorters reklam. Och den som påverkar dem mest utan att de vet det är produktplacering. Om man har en en film och man tillåter en produkt att finnas med mot betalning. Då pratar man om produktplacering. Men det produktplaceras inte bara i filmer. Det görs i en väldigt stor utsträckning i fitness och hälsoindustrin med. Det senaste exemplet är då en ganska känd svensk föreläsare och PT fick bli sponsrad med Coca-Cola. Alla som följer honom blir matade med smygreklam från middagar med Coca-Cola Zero. För det är ”ofarligt” med aspartam.

Vad finns det för studier om att aspartam är farligt? Är alla studier tillförlitliga? Och hur vet man vem man ska lita på? Det hela är ganska enkelt faktiskt. Det första man gör när man ska söka forskning är 1. Vem betalar för forskningen? Står det Nutrasweet så kan du vara 100% säker på att den kommer att visa att varan är ”garanterat säker” för konsumenten. Varför? Jo, för det är Coca-Cola själva som betalar för att man ska ta fram resultat så att man fortsätter att köpa deras varor. 2. Vad för studie har utförts? Har man gjort en så kallad dubbel-blind study? Vad hade testpersonerna för förutsättningar? Hur länge pågick studien? osv. 3. Många studier som är emot de stora företagen inom läkemedel, mat, dryck osv försvinner. De tystas ned. Och de har mängder av lobbyister som uppvaktar allt ifrån politiker, myndigheter till profiler inom en viss bransch. Här har ni en länk till PubMed

Hur man gör för att få ungdomar till att börja röka såg vi på ”Uppdrag granskning”för inte så länge sedan. Man kan väl säga att inom hälsoindustrin inte gör någon större skillnad än de gör.

Så, ställ dig själv alltid frågan: Vem tjänar på det val som jag gör?

Nedan har jag plockat ut ett litet antal Produktplacerade produkter. Det är kanske dags att du blir lite uppmärksam på vem som tjänar pengar på dig!

coca-cola-am-idol

Elf-Coke

Back to the Future

scaled0721_met_coffee_t651-11

image.axd

 

images-3

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *