Publicerat av - Blogg, Hälsa.

Hej!

 

Jag har inte uppdaterat min hemsida på väldigt länge eftersom den blev hackad för en tid sedan. Men nu verkar det som att saker och ting ser ljusare ut.

Det skapas en stress när något som man har jobbat så hårt med blir förstört. Så under tiden som SLiM fixade med min hemsida så slutade jag tänka på den. Jag kunde ju ändå inte göra något åt saken. Att grubbla hade inte löst några som helst problem. Ändå hamnar vi i grubbelträsket innan vi vet ordet av. Det är här man måste ha lite strategier för att vinna över sin egen hjärna.

Jag är väldigt inspirerad av Stephen Covey när jag prioriterar saker i mitt liv:

prioriteringar

Bilden är min egen!

Alldeles för många är i översta vänstra hörnet dagarna i ända. Stressnivåerna rusar i höjden och man känner att man inte räcker till. Många är även i översta högra hörnet och även där känner att man inte räcker till. Tänk om man stannade upp och såg att rätt mycket skulle kunna plockas ned i nedersta vänstra hörnet eller till och med nedersta högra hörnet. Låt mig förklara varför:)

Vi är alla programmerade till hur vi ska göra och hur vi ska tänka utifrån vad vi har sett våra föräldrar göra när vi var små. Nu ska jag grovt generalisera och skriva utifrån de tråkiga normer som vi har i vårt land, så gå inte i taket.

Din mamma har jobbat en hel dag och efter jobbet skulle hon laga mat, städa och ta hand om barnen, läxorna och packa skolväskan för morgondagen. Din pappa han klippte gräset och tvättade bilen.

I din relation så har du tagit på dig din mammas sysslor som du såg henne ha och du känner dig stressad för livets alla timmar räcker inte till. Du vill kunna göra karriär och samtidigt vara en god förälder. Vad är felet?

Det är inget fel. Men allt behöver inte göras nu och allt behöver inte göras av dig. Vi lever 2016 och pappan till barnen ”passar inte sina barn” han är förälder. Han har två armar, två ben och en hjärna precis som du har!

En del i att bli av med stress är att dela på föräldraansvaret så att du hinner träna och varva ned. En annan del är att lista vad som är akutviktigt just nu, vad som kan vänta och vad som egentligen inte är viktigt alls.

Just nu är jag hemma med feber. Så var det viktigt för mig att skriva den här? Borde jag inte fokusera på att sova. Jo, det har jag också gjort hela förmiddagen sen jag vaknade 05.30 och nu är jag uttråkad, men ska gå och lägga mig igen.

JustLotta_webb

 

Kommentera

  • (Kommer inte att publiceras)