Publicerat av - Hälsa.

Hej!

Jag liksom alla andra får höra media berätta för oss om ungdomars dåliga resultat i skolan, den stora massarbetslösheten bland ungdomar och så vidare. Det talas om ungdomar som driver runt på stan, det ges fler Add och AdHd diagnoser än aldrig förr och skarp kritik riktas framförallt mot skolan. Har vi missat något? Är allt skolans fel?

Jag tänkte klä av den här myten. Jag är trött på att myten om skolan som ”den onda” och ungdomen som ”den utsatta”. Jag med mina hundratals samtal med barn och ungdomar om deras hälsa, levnadsvanor (sömn, kost och träning) fått en helt annan bild än riksdagspolitiker och andra skolkritiker.

Om vi tar och börjar med sömn!

Det finns många studier kring det här med vad som händer med ett barn/ungdom som lider av sömnbrist. Det är inte ovanligt att en skolungdom mellan 15-19 år gå och lägger sig vid midnatt och går upp klockan sju. Med det betyder det att den får minst 2 timmar för lite sömn varje dag. När ett sömnschema ser ut så, så brukar inte ungdomen somna direkt. Det tar kanske 30 minuter till en timme innan ungdomen sover. Och då saknas det mellan 2 1/2 timmar till 3 timmar per natt. Det brukar resultera i att ungdomen inte kan koncentrera sig i skolan, den dricker energidrycker för att hålla sig vaken och allt som oftast är ungdomen likgiltig eller har ett ordentligt humör. 

När det kommer till inlärningsförmåga så har tonåringen svårt att hänga med i undervisningen. Han/hon kommer hela tiden på efterkälken och då skapas det frustration. Vid genomgångar kan vissa bitar helt gå förlorade eftersom elevens hjärna tar något som kallas för ”micro sleep”. Det betyder att hjärnan tar en tupplur utan att man själv är medveten om det. Det kan röra sig om sekunder till ibland en minut. Och när det händer så är det svårt att få ett sammanhang i det man precis har lyssnat på.

Vad gör tonåringen för att överleva? Jo, allt som oftast sover ungdomen väldigt länge på helgerna. Jag har mött tonåringar som har berättat att de har sovit till klockan 16-17 på helgen. När du har en sömnskuld så måste du ta igen den för att hjärnan ska ha en chans att klara av att jobba. Och tar du inte igen din sömn så kommer du att få kognitiva svårigheter i livet.

För mer information: Gå in på den här hemsidan som är skriven av  Gwen Dewar

Signs of sleep deprivation in children and adults:

http://www.parentingscience.com/signs-of-sleep-deprivation.html (2012-11-13)

Längst ned på sidan finns en lista på referenslitteratur för den som vill veta mer om ämnet.

Om man vill så får man gärna kontakta mig eller söka själv i ämnet. Det är upp till var och en. Det bästa är att göra det bästa för sina barn.

Något som jag inte har tagit upp ännu är det som händer psykiskt hos barnen när de inte får sova ordentligt. Men det får bli ett annat blogginlägg i min nya serie: Hur lever vi egentligen?

 

 

4 Svar till “Hur lever vi egentligen? Del 1”

  1. Lagerstedt

    Jag funderar på det du skriver… Har för mig att jag för länge sedan läste att någon skola i Sverige testade att börja senare på dagen och att det gav bättre resultat. Vet dock inte var jag läste det. Men det är en tanke som gnagt i mig. Om vi hade senarelagt barnens skola, låt sig att de istället börjar skoldagen vid halvt tio. Undrar hur barnen fungerat i skolan då? Undrar om det hade varit möjligt…

    Svara
    • lottazsoldos

      Hej!

      jag tror inte att det är någon bra idé alls. Jag tror snarare på att föräldrarna ska ta ansvar och se till att barnen lägger sig innan tio på kvällen så att de kommer upp klockan sju på morgonen. Det finns hur mycket forskning som helst på att goda sovrutiner är det som ger ett lugn i en växande kropp. Det betyder; Sömn utan störning av tex mobiltelefon, vitt ljus från en tv osv. Det hela handlar om att följa den sovklocka som vi har biologiskt. Att börja följa en skiftarbetares klocka är absolut inte att rekommendera då det anses vara otroligt skadligt för hälsan.

      Mvh Lotta

      Svara

Kommentera

  • (Kommer inte att publiceras)