Publicerat av - Blogg, Hälsa.

Semestern är väl över för de flesta, och allvaret börjar.

Somliga ska ta sina första stapplande steg in på en högskola eller ett universitet, andra tar vid där de slutade innan de gick på semestern. Livet förändras, kanske har arbetsplatsen förändrats? De kollegor du hade omkring dig innan sommaren har blivit färre eller mer och det finns nya rutiner eller kanske gamla och dåliga rutiner. Faller du in i lunken direkt? Eller har du sömnlösa nätter och många funderingar?

Min fråga till dig är: Har du sett hur du andas? Är du medveten när du drar efter andan, när du känner dig plötsligt trött och torr i munnen?

Stressen som kommer till när vi gör förändringar i livet sätter sig väldigt ofta på andningen. För vi kan hetsa upp oss och bli arga över nya saker som vi inte kan kontrollera; andningen blir snabb och ytlig uppe i bröstkorgen.

Vi blir jäktade och slutar helt plötsligt att andas. Vi börjar tillslut dra efter andan eftersom vi helt plötsligt kände oss syrefattiga.

Vad kan man göra?

För den som gillar att vara ute i naturen så skulle jag rekommendera att man meditativt redan på morgonen börjar dagen med att lära kroppen att det är den här sortens andning som jag vill ha under dagen.

Ett annat sätt är meditation. Behärskar man det eller trivs med att meditera (observera att det inte passar alla människor även om det är något som jag rekommenderar)

Vill man jobba med sin andning och samtidigt röra på sig så är Yoga bra. Andningen är bland det viktigaste vi har. För vi vet ju att när vi slutar andas så slutar även livet. Så ta hand om din andning.

IMG_3315

Kommentera

  • (Kommer inte att publiceras)